Ostlemise trend: poes uudistatakse kaupu, e-poest aga ostetakse

kodus.ee
E-poe kasuks otsustatakse seetõttu, et seal saab tooteid mugavalt võrrelda kui ka lihtsasti koju tellida, ise transpordi pärast muretsemata. | Shutterstock

Suurbritannias postiteenuseid pakkuvast ettevõttest Royal Mail tehtud uuringust selgus, et 87% jaekaubanduse oste tehakse just e-poodide vahendusel. Eesti e-kaubanduse liidu andmete põhjal oleme e-kaubanduses võrreldes teiste Euroopa riikidega viimaste seas, ehkki oleme kulleri- ja pakiautomaatide arendamisel esirinnas. Seejuures on tarbijatele omane eelkõige poes kaubaga tutvumine ning seejärel võimalusel e-poest tellimine.

E-kaubanduse liidu 2018. aasta andmetel juhivad jaekaubandusettevõtete e-poodides müügitulu põhjal apteegi ja kosmeetikakaubad, millele järgnevad kodutehnika ning ehitusmaterjalide kaubad.

Expert tehnikakaupluste tellimuste praktika ja klientide tagasiside kinnitab, et eestlased soovivad esmalt ise füüsiliselt toodetega tutvuda, kuid eelkõige suuremaid oste tehakse järjest enam e-poe vahendusel. „Olgugi, et harjumuspäraselt ostetakse kodutehnikat rohkem kauplusest kohapealt, siis viimasel ajal on muutunud populaarseks kodutehnika tellimine ka läbi e-poe,“ selgitas Experti turundusjuht Joonas Kulli, kelle sõnul otsustatakse e-poe kasuks nii seetõttu, et seal saab tooteid mugavalt võrrelda kui ka lihtsasti koju tellida, ise transpordi pärast muretsemata.

Kulli hinnangul on kosmeetikakaubad tõenäoliselt seni e-kaubanduses populaarsem tootekategooria, kuna nende ostusagedus on lihtsalt tihedam. Samas tõenäoliselt on elektroonika ja ehituskaupade ostude mahud pigem kasvamas.
„Elektroonikakaupade e-teenused on muutunud mugavaks, välja on toodud toote kirjeldus, spetsiifika ja mõõdud, mis aitavad ostuotsust teha,“ selgitas Kulli.

E-poe laialdane kaubavalik on käepärane ka väikelinnade või maapiirkondade klientidele, kus kaupluste või toodete valik pole piisav, ka sellisel juhul tuleb appi kullerteenus, kes toob kauba kohale. E-poe eeliseks ongi igal ajal ja igas kohas lihtne ligipääs kaubale.

Kulli sõnul kaasneb e-poest tellides tihti ka tasuta tarne ning enamikel e-poodidel on valikuvariant, kuhu soovitakse kaupa tellida, tavapäraselt saab valida kojutellimise, pakiautomaadi ja kauplusesse tellimise vahel.
"Näiteks pesumasina või külmiku ostmisel on e-poest kojutellimine mugav, kuna tegu on suuremate kaupadega, mis ei pruugi tavalisse sõiduautosse ära mahtuda ning mille transport oleks eraisikule raske,” sõnas Kulli, lisades, et kodutehnika kojutellimise puhul on võimalus kasutada lisateenuseid, kus uus tehnika paigaldatakse ja ühendatakse õigesti ning vajadusel viiakse vana seade ära. Tehnika-kategooria e-kaubanduses on see suur eelis.


E-poodlemine on küll mugav, kuid usalduse osas tuleb tööd teha
 

Eestlastele on kättesaadavad nii välismaised kui ka kodumaised e-poed, kuid Kulli hinnangul eelistatakse näiteks kodutehnikat siiski osta kodumaisest e-poest, kuna garantii ja tagastamistingimused on paremad ja kindlamad. Klient saab tagastada ostetud tooted nii kauplusesse kui ka läbi kulleri või pakiteenuse, sest e-poest tellides kehtib 14-päevane tagastusõigus.

E-poodidest ostmine on üritatud kliendi jaoks võimalikult mugavaks teha, kuid selleks, et teenus muutuks veelgi kiiremaks ja paremaks peavad tarbijaharjumused muutuma.  “Peamiselt selles suunas, et meie tarbijate seas tekiks samuti usaldus e-poest tellitava kauba ja selle tagastamise osas. Kui on nõudlust rohkem, siis panustatakse ka e-poe ja kullerteenuse arendusse rohkem,” nentis Kulli, kes hindas, et kindlasti on Eesti pakiteenuste võimalused Euroopa keskmisest paremal tasemel, ehk e-teenuste tarbimisel võiks Eesti siiski jõuda Euroopa keskmisest ettepoole.

Sarnased artiklid