Õhtueine söö ikka ise
Mai Maser
toitumisteadlane
Tervislik õhtusöök | 123RF

Õhtusöök on soovitatud anda vaenlasele, ent see pole tark tegu, sest tühi kõht ei lase sõbal silmale tulla. Päeva lõpus on mõistlik võtta kerge eine, sest keha palju energiat enam ei vaja.

 

Tark on hoida söögiaegade rütmi, sest seda vajavad meie kehas rütmiliselt töötavad organid, näiteks süda ja kopsud. Nende töö ei peatu hetkekski, ja kindlate söögiaegadega kujundame harjumusi, mis aitavad kõigil elunditel meiega paremini toime tulla. Jagades toidukoguse korrapäraselt kogu päeva peale, anname kehale ühtlaselt energiat: soovitatav on kolm põhilist toidukorda ja lisaks varude täiendamiseks üks-kaks vahepala.

Käsitöö liigsöömise vastu

Söömine ja toidukordade jaotus on individuaalsed, mistõttu saab anda ainult üldiseid soovitusi – nende järgi saab igaüks ise oma päevast söömisviisi ja toidukoguseid kohandada. Igati kasulik ja vajalik on süüa rohkem hommikul ja lõuna ajal, seevastu õhtul vajame toitu ja energiat vähem. Igivana hea ütlemine soovitab anda õhtusöögi vaenlasele. Kuid seda tehakse harva ning päris tavaline on õhtune puhkamine ja seltskondlik suhtlemine koos suupärase toidu söömisega. Paraku võib see väga kergesti viia toiduga liialdamise ja tervisehäirete tekkeni.

Kui eelmisel sajandil olid õhtuti vanematel käed tööd täis – tegeldi kudumise, õmblemise, parandamise või remontimisega –, siis praegu istutakse üha sagedamini käed rüpes teleri ees. Nii tore oleks taas näha käsitööd tegevaid inimesi! See on igal juhul parim viis õhtul ennast mitte täis pugida.

Liikuda ja valida kerget

Kuna energia saamine ja kulutamine peaksid olema tasakaalus, siis on kaks soovitust: leida õhtuks liikumisega seotud tegevust ning teha häid ja kergeid toiduvalikuid. Üldiselt peaks õhtueine olema süsivesikuvaene, kuna päeva lõpus enam palju energiat ei kulutata ning sageli jäädakse istuma või lesima. Kindlasti ei tohiks süüa süsivesikurikast toitu pärast kella kümmet. Kehtib ka põhimõte: ära hiljem kui kaks tundi enne magamaminekut. Kui lähed voodisse hilja, võid einet võtta ka pärast kella kuut.

Õhtul võiks süüa köögivilju ja mõõdukal hulgal kvaliteetset valku, mida saame näiteks piimatoodetest, kalast ja linnulihast. Ent alati on erandeid: näiteks need, kelle lõunaeine on töö juures tagasihoidlik, peaksid kompensatsiooniks sööma õhtul kodus kaloririkkamat toitu. Nädalavahetustel süüakse aga tugevamat toitu tavaliselt lõuna paiku – siis tuleks õhtul võtta kindlasti kerge eine.

Artikli märksõnad